Waarom is slapen zo belangrijk? En hoe schadelijk is slaapschuld?

//Waarom is slapen zo belangrijk? En hoe schadelijk is slaapschuld?

Waarom is slapen zo belangrijk? En hoe schadelijk is slaapschuld?

Het geneest je, maakt je sterker, is goed voor je gewicht, je bloeddruk en je stressgehalte en het bezorgt je zelfs een beter humeur. Maar toch doen velen onder ons het veel te weinig: slapen. Maar wat gebeurt er ’s nachts nu precies met ons lichaam? Waarom is slaap zo belangrijk voor ons? En kan een gebrek eraan fataal zijn? Dokter Johan Verbraecken, medisch coördinator van het slaapcentrum van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, geeft een antwoord.

“Het klinkt misschien vreemd, maar als we slapen, vindt er heel wat activiteit plaats in ons lichaam”, aldus dokter Verbraecken. “Onze hersengolven en ons hartritme vertragen, onze spierspanning, ademhaling en lichaamstemperatuur nemen af en onze bloeddruk daalt… Daarnaast maken we in onze diepe slaap ook groeihormoon aan.”

Door al die processen herstelt niet alleen ons lichaam, maar ook onze geest. “Slapen is goed voor het (langetermijn)geheugen, voor het filteren van informatie, voor de integratie van kennis in onze hersenen.”

Waarom kunnen we niet zonder slaap? Wat als we niet meer zouden slapen?

“Als we niet slapen, bouwen we slaapschuld of slaapbehoefte op. Op een gegeven ogenblik is die slaapschuld zo groot dat we toegeven aan de slaap. Zonder slaap is er geen herstel, worden we vermoeid, slaperig én verward. We raken gedesoriënteerd (in tijd en ruimte), gaan hallucineren en voelen ons grieperig. Enkele weken niet slapen is wellicht dodelijk, zo werd aangetoond met experimenten op muizen.”

Hoeveel slaap hebben we nodig? En verschilt dat van persoon tot persoon?

“Hoeveel slaap iemand nodig heeft, is inderdaad heel erg verschillend van individu tot individu. Dat varieert meestal van ongeveer vier tot tien uur, al hebben de meeste volwassenen toch minstens zes uur per nacht nodig. Gemiddeld gaat het om een zeven à acht uur per nacht.”

Wat zijn de belangrijkste voordelen van slapen?

Minder lang ziek: “Slapen leidt niet alleen tot herstel als je ziek bent, het zorgt er ook voor dat je minder vaak ziek wordt. Tijdens je diepe slaap worden je witte bloedcellen geactiveerd, zodat die op hun beurt afweerstoffen aanmaken. Daardoor ben je beter beschermd tegen allerlei bacteriën en virussen.”

Relax: “Slaaptekort leidt tot stress, waardoor je overschakelt op je vecht- of vluchtmodus. Adrenaline stroomt door je bloed en je hartslag en ademhaling versnellen en ook je bloeddruk stijgt. Als dat lang aanhoudt, dan kan het leiden tot hartziekten en hartfalen. Wie van nature aan een hoge bloeddruk leidt of bijvoorbeeld hartritmestoornissen, kan erger voorkomen door genoeg te slapen. Minder stress betekent ook minder chronische ontstekingen, wat gelijk is aan minder zogeheten vrije radicalen. Die kunnen je DNA beschadigen, waardoor je na een tijdje kankercellen kan ontwikkelen.”

“Minder stresshormonen betekenen ook een stevigere, elastischere huid. Als je rustiger bent, wordt er ook minder bloed naar je huid gestuurd, wat een bleke teint betekent. Omdat je ook minder ontstekingsreacties heb, zal je ook minder snel puistjes of huidirritaties hebben.”

Reinigen en repareren: “Tijdens je slaap worden je hersenen gespoeld. Overdag stroomt er wat vocht tussen onze hersenen en ruggenmerg, maar omdat je hersenen ’s nachts krimpen, kan het vocht er beter tussen circuleren. Zo komt het dat je fris ontwaakt. Daarnaast word je ook sterker door nachtrust. Tijdens je diepe slaap wordt groeihormoon aangemaakt. Essentieel voor alle groei- en herstelprocessen van je lichaam. Je krijgt er onder meer stevige botten en krachtige spieren door, je wonden herstellen…”

Dieet op zich: “Mensen die langer slapen, hebben minder honger dan mensen die weinig slapen. Hoe dat komt? Mensen die weinig slapen, maken ghreline aan, het hongerhormoon. Daarnaast heb je na een korte nacht ook minder leptine in je lichaam. Dat is het hormoon dat aan je brein vertelt dat je voldoende hebt gegeten. Je eet meer én hebt pas later een gevoel van verzadiging.”

Vruchtbaarheid: “Mannen die genoeg slapen, produceren meer en beter zaad en hebben ook meer testosteron. Door dat laatste voelen mannen zich minder vermoeid en hebben ze ook meer zin en energie voor seks.”

Goedgeluimd: “Dromen helpen om emoties te verwerken – ook als het slechte dromen zijn. Onderzoek heeft al aangetoond dat ook slechte dromen kans op een depressie verkleinen. Genoeg slaap betekent ook dat je rationeler kan denken en creatiever bent. Slecht slapen maakt je daarentegen angstig, prikkelbaar en onzeker.”

bron: Artikel uit Het Nieuwsblad, verschenen op : 10/05/2018 

 

2018-05-14T10:10:08+01:00
Loading