Waarom de formule achter Blue Monday klinkklare onzin is

//Waarom de formule achter Blue Monday klinkklare onzin is

Waarom de formule achter Blue Monday klinkklare onzin is

De derde maandag van januari wordt wereldwijd gezien als de meest depressieve dag van het jaar, maar eigenlijk heeft je wekelijkse dipje helemaal niks met de tijd van het jaar te maken.

FOTO DOOR EDWARD BOCK VIA STOCKSY

Blue Monday: meestal valt die op de derde maandag van januari, en volgens een bijzonder ingewikkelde wetenschappelijke formule is het de meest depressieve dag van het jaar. Als je erover nadenkt, klinkt het ook best logisch: kerst is voorbij en het weer is klote. Iedereen is blut en heeft een chronische kater. Het enige waar je naar uit kunt kijken is Valentijnsdag – al maakt dat sommigen nog depressiever.

Het idee ‘Blue Monday’ verscheen in 2005 voor het eerst in een perspublicatie van Sky Travel, verzonnen door het pr-team. Al snel werd het opgepikt door verschillende media in het Verenigd Koninkrijk en sindsdien wordt het elke januari steevast uitgemolken. In de afgelopen twaalf jaar wist het concept ook de Atlantische Oceaan over te steken, en tegenwoordig wordt er door zowel Amerikaanse als Europese media over bericht. Maar waar is Blue Monday, buiten een bedrijf dat meer vakanties probeerde te verkopen, nou eigenlijk op gebaseerd?

Omdat het een perspublicatie is, wil dat niet gelijk zeggen dat de wiskunde die erachter zit een en al onzin is. Voor de mensen die er vluchtig naar kijken, zou het best wel eens kunnen kloppen – deels omdat het wordt ondersteund door geleerde Cliff Arnall van Cardiff University, en deels omdat het er ingewikkeld uitziet.

Foto via Wikipedia

Tt = reistijd; D = vertraging; C = tijd die besteed wordt aan culturele activiteiten; R = tijd waarin gerelaxed wordt; ZZ = tijd waarin er wordt geslapen; St = tijd waarin mensen gestrest zijn; P = tijd waarin wordt ingepakt; Pr = tijd waarin wordt voorbereid.

Het eerste onderdeel van de formule kijkt naar hoeveel tijd er wordt besteed aan het doen van leuke dingen (slapen, relaxen) tegenover tijd die wordt besteed aan slechte dingen (gestrest zijn, reistijd). Dus als je meer tijd besteedt aan leuke dingen, krijg je een hogere ratio en zit je dichter bij 400, waar de formule om lijkt te draaien. Wanneer je 400 scoort, ben je dus ultiem gelukkig.  “Het probleem is dat de hele formule niet meer klopt door het tweede gedeelte, waarin een berekening wordt toegevoegd die iets zegt over inpaktijd -maalvoorbereidingstijd.
Als we deze logica zouden volgen, zou je met één uurtje slaap net zo gelukkig zijn als met acht uur slaap. Klinkt allesbehalve logisch. Vooral die tweede formule slaat helemaal nergens op. Hoe kun je het weer nou optellen bij je netto schuld, bijvoorbeeld? Het ene meten we in windsnelheden, het andere in keiharde euro’s. Dat is hetzelfde als je sportprestaties meten aan de kleur van een appel.”

Conclusie van dit verhaal: de formule waarmee de meest depressieve dag van het jaar wordt berekend, slaat werkelijk nergens op.

Hoe zit het dan met de academicus die ‘m heeft bedacht?

Kort nadat het idee van Blue Monday ontstond, onthulde een artikel in The Guardian dat het bedrijf achter het concept heel veel academici had benaderd en hen geld had aangeboden om hun naam eraan te verbinden. Uiteindelijk werd het onderzoek verbonden aan Cliff Carnal, die werkzaam was voor de universiteit van Cardiff. Nadat de grote mediaplatforms het verhaal hadden opgepikt, werd er een correctie onder dit artikel geplaatst waarin vermeld werd in hoeverre de universiteit iets te maken had met de ophef rondom Blue Monday: “De universiteit van Cardiff heeft ons erop gewezen dat Cliff Arnall als parttime hulplesdocent werkzaam was, en al sinds februari geen les meer geeft op de universiteit.”

Sindsdien is Blue Monday niks meer dan clickbait ( ‘Zeven manieren om iets tegen Blue Monday te doen!’) en her en der aanleiding voor een geinige tweet. Maar vaak wordt vergeten dat Blue Monday meer is dan wat onschuldige gein. “Blue Monday draagt bij aan een verkeerd beeld van depressies en versimpelt een ziekte die levensbedreigend kan zijn. Het is goed om daaraan te denken als je de ’10 manieren om je door de Blue Monday te helpen’-lijstjes, tweets en facebookposts scrolt. Depressie gaat om veel meer dan willekeurige formules, blut zijn na de feestdagen of je op een druilerige maandag niet zo lekker voelen.

Bron: www.Vice.com/Stevie Martin/Jan 2017
Gelezen en goedgekeurd door Gert Melsen

 

2018-01-15T13:03:22+01:00
Loading